Jak powinna wyglądać dieta dla osoby ćwiczącej?

0
24
Jak powinna wyglądać dieta dla osoby ćwiczącej?

Zbilansowana i dobrze dobrana dieta jest niezwykle istotna na każdym etapie życia. To dzięki niej mamy siły witalne, a nasz organizm otrzymuje odpowiedni poziom witamin i składników mineralnych, dzięki czemu wszystkie procesy zachodzące w organizmie odbywają się w sposób prawidłowy i niezakłócony. Dieta ma szczególne znaczenie dla osób ćwiczących (mowa tutaj o różnych dyscyplinach sportu od pływania czy biegania aż po cięższe treningi siłowe czy wytrzymałościowe. Jaka zatem powinna być dieta dla osoby ćwiczącej i na co zwrócić szczególną uwagę komponując jadłospis?

Nie ma jednej diety dla osób uprawiających sportów. Jest wiele czynników, które decydują o ułożeniu najbardziej optymalnego jadłospisu. W pierwszej kolejności to częstotliwość wykonywanych treningów – inna dieta będzie osoby, która chodzi na zajęcia fitness raz w tygodniu, a inna dla tej, która pięć dni w tygodniu ćwiczy na siłowni. Płeć również ma znaczenie, mężczyźni mają zdecydowanie większe zapotrzebowanie kaloryczne niż kobiety. Ważny jest również ogólny stan zdrowia, masa czy wiek. I choć nie ma jednej wspólnej diety dla wszystkich, możemy wyróżnić kilka cech wspólnych nawyków żywieniowych osób ćwiczących.

Składniki odżywcze

Dieta osoby ćwiczącej ma jedno podstawowe zadanie: zapewnić odpowiednie zasoby budulcowe i energetyczne w stosunku do zapotrzebowania. Osoby uprawiające sport muszą zwrócić szczególną uwagę na odpowiednią podaż węglowodanów (energia), białka (naprawa i odbudowa mięśni) oraz tłuszczy (zwierzęcych i roślinnych). W tym celu warto udać się do dietetyka lub skorzystać z usług profesjonalnego trenera personalnego. Szczególnie istotne jest białko, które jest cennym materiałem budulcowym zarówno dla naszego układu ruchu, układu nerwowego, krwionośnego, jak i hormonalnego. Białka powinny pochodzić głównie z mięsa, chudego nabiału oraz roślin strączkowych. Taka różnorodność źródeł białka zagwarantuje kombinację różnych aminokwasów o różnym czasie wchłaniania.
Nie mniej ważne są lipidy, w których rozpuszczane są witaminy (np. A, D czy K) i które są składnikiem układu nerwowego i błon komórkowych. W diecie osób ćwiczących nie może zabraknąć wody oraz soków owocowo-warzywnych, które są bogate w przeciwutleniacze i zwiększają uczucie sytości, dzięki zawartości błonnika pokarmowego.

Regularne posiłki

Cechą wspólną diety wszystkich osób ćwiczących bez względu na wiek, częstotliwość treningów czy poziom zaawansowania jest regularność spożywanych posiłków. Należy jeść często – nawet pięć, sześć razy dziennie, a porcje nie powinny być zbyt duże. Należy wystrzegać się przejadania czy spożywania posiłków późno wieczorem oraz podjadania pomiędzy posiłkami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here