Jak walczyć z sennością?

0
42
Jak walczyć z sennością

Nie ma nic bardziej uciążliwego niż senność wówczas, gdy nie można pozwolić sobie na sen. Dopadać może to rano, po źle przespanej nocy, w ciągu dnia, gdy pojawi się zmęczenie, a także wieczorem, gdy chciałoby się już pójść spać, ale jeszcze trzeba poświęcić czas nauce lub pracy. Na szczęście są różne sposoby, by poradzić sobie z tą sytuacją.

Najlepsze wyjście – drzemka

Gdy nie ma możliwości, by pozwolić sobie na dłuższy, krzepiący sen, bo na przykład jest się w trasie albo zostało mało czasu czy inne zajęcia, warto pozwolić swojemu organizmowi na krótką drzemkę regeneracyjną. Oczywiście nie zawsze są warunki ku temu, by móc położyć się w ciszy na łóżku, ale taki trik można zastosować nawet w biurze. Nie musi to być bowiem prawdziwe spanie – wystarczy samo przymknięcie oczu i relaks, na przykład z słuchawkami na uszach czy zatyczkami. Wystarczy to organizmowi do nabrania sił, mózg wyczyści „pamięć podręczną” i można będzie poczuć przypływ energii. Warto przy tym zadbać, by drzemka była krótka – optimum to 15 minut. W przypadku, gdy będzie dłuższa, może przerodzić się w głęboki sen lub sprawić, że poczuje się tym większe zmęczenie, a nie zastrzyk energii. Dobrze więc będzie nastawić budzik.

Specjalny trik – drzemka kofeinowa

W awaryjnych sytuacjach doskonale będzie zastosować metodę wykorzystywaną między innymi przez lekarzy na męczących, zwłaszcza nocnych, dyżurach. Drzemka kofeinowa polega na tym, że pije się kawę lub napój energetyczny (w każdym razie coś z kofeiną), a następnie ucina się wspomnianą wyżej, 15-minutową drzemkę. Przez ten czas organizm nieco wypocznie, nawet gdy się nie zaśnie, a jednocześnie wchłonie kofeinę, zastrzyk energii będzie więc podwójny. Zdobytych w ten sposób sił fizycznych oraz intelektualnych powinno wystarczyć na kilka godzin.

Inne opcje wykorzystania kofeiny

Wypicie kawy czy napoju energetycznego to doskonałe sposoby dla osób, które zastanawiają się, jak walczyć z sennością, ale nie jedyne sposoby wykorzystania kofeiny. Można też sięgnąć po tabletki do ssania z tym składnikiem, które są wygodne w zastosowaniu, a także krople. Takie preparaty dla wielu osób mogą być wygodniejsze czy bardziej atrakcyjne w stosowaniu (na przykład gdy nie ma się wolnych rąk, by trzymać napój – podczas prowadzenia samochodu – świetnie sprawdzą się pastylki, a krople – gdy nie cierpi się smaku kawy).

Przewietrzyć głowę

Znakomitym sposobem na odegnanie senności jest też dopływ świeżego, najlepiej chłodnego powietrza. Można więc wybrać się na spacer albo przynajmniej spędzić parę minut na dworze lub otworzyć okno.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here